GÖSTERGEBİLİM ÇALIŞMALARI 5. HAFTA

 

   Bugün sizlere Baudrillard'ın Simülasyon kuramını bir reklam filmi örneği ile açıklamaya çalışacağım. Baudrillard modernleşme ile bize sunulan hayatın sanallaştığını ve gerçek ile bağlantının kesildiğini savunmaktadır. Taklitler ve imaj modeller toplumda egemen olmuş ve hipergerçeklik oluşturulmaya çalışılmaktadır. ‘Modern insan, yaşamında üretime giderek daha az, kişisel ihtiyaçlarıyla refahının sürekli üretim ve yaratımına giderek daha fazla zaman harcamaktadır. Nesnelerin tüketimi şimdi, onların reklamlarda ifade edilen ve reklamlar tarafından pekiştirilen toplumsal statü v. b. derecelenmelerine karşılık gelen, farklılaştırıcı bir anlamlar ya da ‘göstergeler’ sistemi içindeki konumları tarafından belirlenir.


Reklamlar, kitlelerin değerlerini yönlendiren bir mekanizma işlevi görmektedir. Reklamlar bugün şeylerden çok, imgeler satmayı amaçlamaktadır. Reklamın bu işlevi, gerçek nesnelere, gerçek bir dünyaya, bir göndergesele değil, bir göstergeden diğerine, bir nesneden diğerine, bir tüketiciden diğerine gönderme yapan araç mantığından kaynaklanmaktadır. Bunlardan biri de Yves Saint Laurent’ın Belle D’opıum parfüm reklamıdır. 





Yves Saint Laurent’in Belle D’Opium parfümünün reklamında bir kadın davul ritmine dans ederken, bir yandan da dirseğinin iç tarafını gösterip parmağını kolunu iç kısmında gezdiriyor. Daha sonra model yerde yatarken görülüyor ve bir ses: “Ben senin bağımlılığınım. Ben Belle D’Opium’um. Yves Saint Laurent’ten yeni koku” demektedir. İngiliz Reklam Standartları Kurumu Belle’nin parmaklarını kolunun iç kısmında gezdirmesi görüntüsünün vücuda uyuşturucu enjekte etmeye benzetilebileceğini söylenerek modelin yerde yatmadan önce gösterilen kısa ve hızlı sahnelerdeki hareketlerini vücutta uyuşturucu etkisi olarak görülebileceği belirtildi ve reklam yasaklandı. Yves Saint Laurent’in Belle D’Opium parfümünün reklamında bir kadın davul ritmine dans ederken, bir yandan da dirseğinin iç tarafını gösterip parmağını kolunu iç kısmında gezdiriyor. Daha sonra model yerde yatarken görülüyor ve bir ses: “Ben senin bağımlılığınım. Ben Belle D’Opium’um. Yves Saint Laurent’ten yeni koku” demektedir. İngiliz Reklam Standartları Kurumu Belle’nin parmaklarını kolunun iç kısmında gezdirmesi görüntüsünün vücuda uyuşturucu enjekte etmeye benzetilebileceğini söylenerek modelin yerde yatmadan önce gösterilen kısa ve hızlı sahnelerdeki hareketlerini vücutta uyuşturucu etkisi olarak görülebileceği belirtildi ve reklam yasaklandı. 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Korona Günleri Öğrenci Günlüğü

GÖSTERGEBİLİM ÇALIŞMALARI 4. HAFTA

GÖSTERGEBİLİM ÇALIŞMALARI 6. HAFTA